Skip to content Skip to footer

Czy kiedykolwiek próbowałeś wczuć się w swojego klienta, aby dostosować swoją ofertę do jego potrzeb? To doskonały pomysł, ale może okazać się trudny do zrealizowania bez określonej metody. Rozwiązaniem tego dylematu jest stworzenie persony. W tym artykule przedstawiamy praktyczny poradnik, który krok po kroku pokaże Ci, jak tworzyć persony w marketingu, aby skuteczniej docierać do swojej grupy docelowej i zwiększać sprzedaż.

1. Poznaj swoją grupę docelową

Aby odpowiedzieć na pytanie, jak stworzyć personę, musisz na początek dobrze poznać swoją grupę docelową. Dowiedzieć się, jakie są ich potrzeby, preferencje i oczekiwania. Możesz to zrobić przez przeprowadzenie ankiet, badań, czy rozmów z klientami, a także analizując dane z narzędzi analitycznych.

2. Określ cele biznesowe i komunikacyjne

Następnie musisz zastanowić się, jakie są cele biznesowe Twojej firmy oraz jak komunikować się z klientami. Persony są nie tylko narzędziem marketingowym, ale również komunikacyjnym, więc ważne jest, abyś miał jasno sprecyzowane oczekiwania.

3. Wyodrębnij główne cechy swoich klientów

Teraz, mając już wiedzę na temat swojej grupy docelowej, możesz zacząć tworzyć persony. Zacznij od wyodrębnienia głównych cech swoich klientów, które będą miały wpływ na ich decyzje zakupowe. Są to np. wiek, płeć, zawód, zainteresowania czy poziom dochodów.

4. Stwórz szkice profili person

Następnie na podstawie wyodrębnionych cech, stwórz szkice profili person – jako uniwersalnych “archetypów” klientów, którzy będą reprezentować różne segmenty Twojej grupy docelowej. Każda person powinna zostać opisana w szczegółach – im bardziej realistyczne stworzysz postacie, tym łatwiej będzie ci się z nimi identyfikować.

5. Nadaj imię, dodaj zdjęcie i opis

Kolejnym krokiem będzie nadanie każdej z person imienia, a nawet zaproponowanie zdjęcia, które będzie reprezentowało jej profil. Imiona i zdjęcia uczynią persony bardziej ‘ludzkimi’ i pozwolą na łatwiejsze nawiazanie emocjonalej relacji. Ponadto każda person powinna mieć krótki opis, zawierający najważniejsze informacje na jej temat.

6. Opracuj scenariusze komunikacji z klientami

Mając już stworzone persony, możemy przejść do opracowywania scenariuszy komunikacji z klientami. W każdym z nich warto odnosić się do konkretnych sytuacji związanych z Twoją ofertą, a także z możliwymi problemami czy potrzebami klientów.

7. Dostosuj swoje materiały marketingowe

Zestawienie person z odpowiednimi scenariuszami sprawi, że będziesz w stanie dostosować swoje materiały marketingowe do potrzeb i oczekiwań konkretnych grup klientów. W ten sposób zwiększysz skuteczność swoich działań promocyjnych i komunikacyjnych.

8. Ewaluacja i ciągłe doskonalenie strategii

Nie można zapominać o tym, że persony nie są elementem stałym – wraz z rozwojem rynku, zmianami w trendach konsumenckich czy zmianami w ofercie firmy mogą stać się już nieaktualne. Dlatego warto regularnie analizować dane na temat klientów oraz ich oczekiwań, aby w razie potrzeby móc aktualizować swoje persony i strategię marketingową.

Właśnie dowiedziałeś się, jak krok po kroku stworzyć personę. Dzięki tym postaciom będziesz mógł lepiej zrozumieć swoją grupę docelową i dostosować swoją ofertę do ich potrzeb. Teraz już wiesz, jak tworzyć persony i wykorzystywać je w celach marketingowych i komunikacyjnych, aby ostatecznie zwiększyć swoją sprzedaż.

Stworzenie i wykorzystanie person do celów marketingowych

Tworzenie person pozwala na lepsze zrozumienie grupy docelowej i komunikację z nią. Proces tworzenia person składa się z kilku etapów, w tym poznania swojej grupy docelowej, określenia celów biznesowych i komunikacyjnych oraz wyodrębnienia istotnych cech klientów. Po opracowaniu uniwersalnych profilów klientów, należy nadać im imiona, dodając zdjęcia i opisy.

Mając gotowe persony, opracowujemy scenariusze komunikacji z klientami, dostosowując materiały marketingowe do ich potrzeb. Regularna analiza danych na temat klientów oraz ewaluacja i aktualizacja strategii są kluczowe, aby persony pozostały aktualne i wpływały na skuteczność działań marketingowych i sprzedaż.

Dodaj komentarz

0/5